مزایای حضور تبلیغاتی در عدد

يكشنبه ۱۱ خرداد ۹۳، امیر لطیفی

براساس آمارها و مشاهدات موجود سال‌هاست ایران بیشترین تعداد مشترکین تلفن‌های همراه در خاورمیانه را دارد. در حال حاضر نزدیک ۱۱۲ میلیون کاربر تلفن‌ همراه در ایران وجود دارد که بیش از ۱۰٪ آن یعنی حدود ۱۲ میلیون کاربر در ایران تلفن هوشمند دارند. کافه بازار بیش از ۳ سال است که با قدرت در این بازار حضور دارد. نزدیک ۷ هزار برنامه‌ی ایرانی و ۶ هزار برنامه‌ی خارجی از طریق بازار ارائه شده است و سهم عمده‌ای از کاربران تلفن‌های هوشمند را همراه خود کرده است.


درصد نفوذ تلفن‌های هوشمند در ایران و سه کشور دیگر از خاورمیانه
درصد نفوذ تلفن‌های هوشمند در ایران و سه کشور دیگر از خاورمیانه


مجموع مشترکین تلفن‌های در ایران و دیگر کشورهای خاورمیانه

عدد باتوجه به پتانسیل ویژه‌ی رسانه‌ای و تبلیغاتی نزدیک به ۷ هزار برنامه‌ی ایرانی متنوع و ۱۲ میلیون مخاطب بالقوه تلفن‌های هوشمند، بیش از ۲ سال است که فعالیت خود را به عنوان موثرترین رسانه‌ی هوشمند تبلیغاتی آغاز کرده است. در حال حاضر عدد روزانه بیش از ۵ میلیون بار تبلیغات نمایش می‌دهد. عدد تبلیغات را در اپلیکیشن‌های موبایلی نمایش می‌دهد. زیرساخت‌های فنی عدد و ساختار تلفن‌های هوشمند به عنوان ابزای مدرن، هم‌راستای نمونه‌ها و تجربه‌های موفق ثابت شده در دنیا، مزایای مختلفی را برای تبلیغ‌دهندگان به همراه دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.


حضور هر روزه در دید کابران تلفن‌های هوشمند

 آمارهای جهانی حاکی از آن است که مردم روز به روز زمان بیشتری را به تلفن‌های‌ همراه‌شان اختصاص می‌دهند تا جایی که تلفن‌های همراه از نظر میزان‌ تأثیرگذاری به عنوان یک رسانه در حال نزدیک شدن به وب‌سایت‌ها و حتی تلویزیون‌ها هستند.



چنین تغییری شگرفی در زندگی روزانه‌ی افراد از کارکردهای گوناگون تلفن‌های هوشمند سرچشمه می‌گیرد. اقبال کاربران ایرانی به تلفن‌های هوشمند به عنوان رسانه‌ای هوشمند و نوین با فاصله‌ای کاهنده و سرعتی فزاینده در حال همگونی با رفتار کاربران در کشورهای پیشرفته است. عدد با حضور تبلیغاتی در این رسانه‌ی نوین، به برندها و سازمان‌های مختلف این امکان را می‌دهد تا هر روز در دید کاربران باشند.


تبلیغات و فعال‌سازی و خرید مستقیم

از آنجا که عدد تبلیغات را روی تلفن‌های همراه نمایش می‌دهد، بهترین مکان برای جذب کاربران موبایل خواهد بود. چرا که تبلیغ‌دهنده، بلافاصله می‌تواند کابر را دعوت به استفاده از خدمات، خرید یا اقدام‌هایی کند که نیاز به حضور در موبایل دارد. از این‌رو عدد می‌تواند مؤثرترین روش برای تبلیغ‌ اپلیکیشن‌های موبایلی، خدمات مربوط به تلفن همراه و موارد مشابه باشد.

برخلاف تبلیغات در وب‌سایت‌ها، تبلیغ‌ها در عدد می‌تواند مقاصدی داشته باشند که مخصوص موبایل است:

  • اپلیکیشن‌های موبایل: مقصد تبلیغ می‌تواند یک اپلیکیشن موبایل باشد. کاربر با کلیک روی تبلیغ در موبایلش، بلافاصله به اپلیکیشن بازار فرستاده می‌شود و می‌تواند با مشاهده‌ی اپلیکیشن مورد نظر، آن را بلافاصله نصب کند یا بخرد.
  • تماس تلفنی: مقصد تبلیغ می‌تواند تماس تلفنی باشد. کاربر با کلیک روی تبلیغ‌ها، می‌تواند مستقیماً با شماره‌ی مورد نظر شما، تماس بگیرد.
  • ارسال پیامک: مقصد تبلیغ می‌تواند شماره‌ی تلفنی باشد. کاربر با کلیک روی تبلیغ، قادر خواهد از طریق برنامه‌ی پیامک خود، به شماره‌ی مورد نظر تبلیغ، پیامکی بفرستد.
  • ارسال کد USSD: کدهای USSD به صورت خلاصه، کدهایی هستند که با # شروع می‌شوند و کاربر با شماره‌گیری آن‌ها روی موبایلش، خدمات مختلفی دریافت می‌کند. اپراتورهای تلفن همراه، بانک‌ها و شرکت‌های مختلفی، با استفاده از این روش، خدمات تجاری مختلفی عرضه می‌کنند. مقصد تبلیغ در عدد می‌تواند، کدهای USSD باشد و تبلیغ‌دهندگان می‌توانند کابران را تشویق به استفاده از این روش برای استفاده از خدماتی یا خرید کنند.
  • ارسال ایمیل: مقصد تبلیغ می‌تواند ایمیل باشد. به این صورت که کابر با کلیک روی تبلیغ‌ می تواند بلافاصله به آدرس مورد نظر شما، ایمیلی بفرستد. با توجه به اینکه کاربران تلفن‌های هوشمند به راحتی می‌توانند حساب‌های ایمیل خود را روی تلفن‌ خود فعال کنند، ارسال ایمیل از روی تلفن‌‌های هوشمند فرآیند ساده‌ و محتملی دارد.

تبلیغات هوشمند به جای تبلیغات آزاردهنده

تبلیغات عدد تنها در اپلیکیشن‌های موبایلی نمایش داده می‌شوند و به هیچ وجه صندوق پیامک‌های کاربران را هدف نمی‌گیرد. از طرفی کاربران تبلیغات را تنها در اپلیکیشن‌های موبایلی می‌بینند، یعنی کاربر ابتدا ارزشی را از این برنامه‌ها دریافت می‌کند و سپس به طور ضمنی شاهد نمایش تبلیغاتی است که فضای محدودی از هر برنامه را به خود اختصاص می‌دهند.

آمارهای جهانی نیز نشان می‌دهد که کاربران موبایل نسبت به کاربران وب تمایل بیشتری به کلیک روی تبلیغات دارند. به این معنی که نسبت کلیک‌ها روی یک تبلیغ به نمایش‌هایش (Click Through Rate) در تبلیغ‌هایی که در برنامه‌های موبایلی (In-App) نمایش داده می‌شود از تبلیغ‌ها در وب‌سایت‌ها بیشتر است.



تبلیغات هدفمند و کارا

تبلیغات هوشمند و هدفمند (Targeted Advertsing) روز به روز بیشتر جایگزین بازاریابی انبوه (Mass Marketing) می‌شوند. موبایل‌ها بیش از هر دستگاهی می‌توانند این امکان را به تبلیغ‌دهندگان می‌دهند تا با شناخت کاربران‌شان، مخاطبان را هدف بگیرند و به تناسب با طراحی کمپین، پیام و محتوا، به مشتریان بالقوه دست بیابند. عدد با تفکیک محتوایی و موضوعی برنامه‌های نمایش‌دهنده، نمایش انتخابی کمپین‌ها در برنامه‌ها با موضوعات متناسب، زمانبندنی روزانه‌ی نمایش‌ تبلیغ و سنجش آنی میزان استقبال کاربران از تبلیغ‌ها، به هوشمندسازی و هدفمند‌سازی تبلیغ شما کمک خواهد کرد.

آمارهای مختلف نیز نشان می‌دهد که هدفمندسازی و هوشمندسازی به مقدار قابل توجهی کارایی تبلیغات، کلیک‌ها را افزایش می‌دهد.



تبلیغات براساس مناطق جغرافیایی

به کمک عدد می‌توانید کمپین‌های مختلف را براساس مناطق جغرافیایی مختلف طراحی کنید و تنها به کاربران در مناطق مورد نظر نمایش دهید. کسب و کارهای محلی می‌توانند تنها تبلیغ‌های‌شان را به کاربران مورد نظر در شهر خود نمایش دهند. یا مثلاً شرکت و فروشگاهی که در ایران شعبه‌های مختلفی دارد می‌تواند افتتاح شعبه‌ی جدید خودش را به کمک عدد تنها در شهر مورد نظرش تبلیغ کند.

همچنین برخی از اپلیکیشن‌ها امکاناتی را فراهم می‌کنند که تنها برای شهرها یا مناطق جغرافیای خاصی مفید است. این اپلیکیشن‌ها نیز می‌توانند، کمپین‌هایی اجرا کنند و تنها کاربران مورد نظر را در مناطق جغرافیای مورد نظر را هدف بگیرند.


برنامه‌ریزی و مدیریت چابک کمپین‌ها

برخلاف تبلیغات در رسانه‌های سنتی، با آغاز هر کمپین در عدد، میزان موفقیت و جذب و استقبال کاربران به صورت آنی قابل مشاهده است. با بهره‌مندی از بازخوردهای آنی و روزانه‌ی تبلیغات در عدد، می‌توان در مورد تغییرات لازم،‌ تقویت کمپین‌های مؤثرتر و یا بهبود دیگر کمپین‌ها، بی‌درنگ و چابک وارد عمل شد.